Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Pe rinassite dal S. Simon

............

Si clamin Federica Angeli, Barbara Battel, Cristina Micelli e Giacomo Trevisan (ma altris si stan za metint in vore). Pal moment a àn produsût siet contis jentrant tal mont di U-. A son i protagoniscj di une fanfiction ch’e à tacât a jessi publicade, di sabide in sabide, sul gno website.
No mi plâs, in gjenar, fevelâ des mês robis, ma in chest câs o stin fevelant de vivarosetât dal mont leterari furlan e dai siei gnûfs autôrs che a metin in discussion la polemiche su la crisi dal furlan ch’e à vût acèt ancje su chestis pagjinis cualchi mês indaûr. E alore o larin indenant.
Intant lin a spiegâ ce ch’e je une fanfiction: si trate di une opare scrite di fan che a cjapin il trat di storiis o di personaçs di une altre opare origjinâl. Al è un fenomen che al è leât a la nassince di un fandom, vâl a dî di une comunitât di personis che si passionin di cualchi espression culturâl (de leterature, dal cine, di un autôr…). In chest câs dut a è nassût tal cercin di un laboratori di scriture narative inmaneât di Bottega Errante te sede di Radio Onde Furlane. O ai proponût, te mê sezion didatiche dedicade al romanç, une sperimentazion: jentrâ in autonomie, cun propis personaçs e propis narazions, tal mont di U-, doprant lis regulis che a dissiplinin chê ideâl costruzion leterarie.
U- al è l’ultin gno romanç jessût tal Novembar dal an passât e il mont di U- al è componût di ducj i romançs che a sedin mai stâts scrits, cjapant dentri ancje U-, il romanç che lu descrîf. O varês capît che cun cheste opare, la ultime che à vinçût il Premi S. Simon, o jentrìn cu la marilenghe tal cercin de leterature fantastiche. E cuale palestre plui libare e disfrenade ise chê de leterature fantastiche par liberâ la fantasie di gnûf autôrs? Ven a stâi che la robe e je partide e à produsût risultâts di cualitât une vore interessants.
Al vûl dî, in struc, che no je crisi tal mont de leteradure par furlan. Fasêt atenzion a la finece di chest fenomen: si trate di autôrs che no si metin in vore par scrivi e publicâ online une lôr conte in dut e par dut origjinâl, ma che a metin a disposizion  par un progjet la lôr cognossince e la lôr abilitât tal scrivi.
La fanfiction dal mont di U- e je vierte a ducj. Ducj a puedin partecipâ: par cognossile no covente altri che lâ a viodi tal gno website (www.francomarchetta.net) te sezion L’infinît di U-.
E cussì il Premi S. Simon rinovât, simpri inmaneât dal Comun di Codroip cu la colaborazion dal ARLeF, al à savût racuei lis novitâts che il mont leterari furlan, soredut chel dai zovins, i tornave indaûr. Di fat il gnûf bant de 35e edizion al previôt di ameti in concors no dome il romanç ma ancje la racuelte di contis, dant spazi a une forme leterarie che e à vût cetante fortune tes publicazions de riviste La Comugne e tal website Conte Curte di Raffaele Serafini  (http://contecurtegnove.blogspot.it/). Di soreplui, chest an il premi no si limitarà a la formule tradizionâl cul concors e la serade di proclamazion. Il volum de opare vincidore al vignarà publicât daurman di une cjase editorie e al vignarâ presentât intun event particolâr, cu la partecipazion di personaçs impuartants de leterature. Ma ancje chei che no varan rivât a vinci e che a saran stâts segnalâts de jurie, no saran abandonâts dopo il lôr sfuarç no di pôc ma a deventaran protagoniscj di leturis, incuintris, publicazions online, cussì di fâ tornâ il Premi San Simon ce che al jere prime de suponude crisi: il pont di riferiment culturâl plui impuartant de narative par furlan.❚
Franco Marchetta

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +