Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Dirit di vôt domandât pai migrants

............

Dilunc dut l’Istât, l’unic argoment di conversazion al jere il cjalt cence precedents: in Avost, pe prime volte, a son stâts misurâts plui di 40 grâts (par sei precîs, 40,5) a Bad Altenburg, in Basse Austrie.
Cumò, daspò che plui o mancul ducj a son tornâts des vacancis, la campagne eletorâl e jentre inte fase cjalde. Viodût che o vin un gnûf partît, il team dal miliardari Frank Stronach, ducj i partîts a scuegnin batisi ancjemò di plui dal solit. Però un grant grup in Austrie, vâl a dî chei che il passepuart austriac no lu àn, nol sarà in grât di metisi in zûc.
I esperts de democrazie e i migrants interessâts a domandin il dirit di vôt par ducj che a son a stâ e a lavorin in Austrie, fin a ducj chei che a scuegnin paiâ tassis. I ricercjadôrs sul teme de democrazie Rainer Bauböck e Gerd Valchars a àn presentât i risultâts di un studi european che al à analizât i diviers sistemis di elezion. Il risultât pe Austrie? Negatîf. Tal confront european la Austrie e je in ritart sedi in mert al dirit di vôt sedi te materie di acès ae citadinance (viôt ancje l’articul su chest teme tal numar passât), come che e à constatât la organizazion austriache SOS Mitmensch* intune conference stampe tal Avost di chest an. Daûr la lôr opinion, il stât presint al rapresente un ostacul tal procès de integrazion dai migrants. Il dirit di vôt al è un simbul impuartant dal jessi part di une comunitât democratiche.
SOS Mitmensch al à anunziât tant che segn di une democrazie che al cjape dentri pardabon ognidun – o, cun altris peraulis, une democrazie “inclusive”  – di tignî a Viene ai 24 di Setembar une elezion nazionâl pai citadins cence passepuart austriac.
***
A son escludûts de partecipazion democratiche

“Il numar di residents forescj in Austrie al è di cirche un milion. Il 40% di lôr al è a stâ in Austrie za di plui di dîs agns, il 15% però nol è nassût in Austrie. Tra i paîs europeans, la Austrie e à lis plui altis cuotis di imigrâts te popolazion, ma e à ancje une des leçs plui restritivis in materie di acès ai dirits politics e di citadinance. Di chest al ven fûr che une gran part de societât, intant che e je subordenade aes leçs, e je escludude de partecipazion democratiche, come che al à criticât Bauböck dal Istitût Universitari European.
***
Studi: cemût che si vote in Europe

Secont une ricercje europeane che e met sot la lint ducj i sistemis di elezions, la Austrie si cjate dentri de minorance di dodis paîs europeans li che il dirit di vôt al è leât a strent ae citadinance.
Il dirit di vôt pai stranîrs al è te pe plui part dai membris de UE limitât aes elezions comunâls. Une espansion gjenerâl ae elezions regjonâls e je previodude in Danimarcje, Ream Unît, Svezie, Slovachie e Ongjarie. Come alternative al dirit di partecipazion democratiche dai imigrâts al reste dome di spietâ il timp necessari par otignî la citadinance – però ancje chi la Austrie si cjate intal grup dai paîs plui restritîfs in Europe adun cu la Danimarcje, i Stâts baltics, la Bulgarie e la Ongjarie -.
***
Ai 24 di Setembar la elezion parlamentâr dai “il to passepuart no mi impuarte!”

La organizazion SOS Mitmensch* e viôt te «esclusion di une part significative de popolazion residente ae partecipazion aes elezions une limitazion de democrazie». «La politiche austriache e rivuarde ducj chei che a àn sielzût la Austrie tant che il lôr centri di vite, indipendentementri dal lôr passepuart. Cussì, in maniere simboliche, o tignarìn elezions improntadis al ‘il to passepuart no mi impuarte’», al a dit Alexander Pollak, il puartevôs di SOS Mitmensch.
***
E i forescj, a cui daressino il lôr vôt?

Un sondaç atuâl di residents a Berlin e Stocarde al à mostrât che la metât dai migrants e volarès partecipâ ae politiche in Gjermanie, particolarmentri chei ben integrâts. Ancje cheste e je une testemoneance che la integrazion e la partecipazion ae politiche e ae vite sociâl a son une vore leadis une cun chê altre. I imigrâts che si sintin discriminâts – daûr chel sondaç – a varessin sielzût i partîts di çampe.
* SOS Mitmensch (= prossim, simil)  http://www.sosmitmensch.at/ e je une organizazion pai dirits umans in Austrie. La associazion si considere un grup di pression (inglês: pressure group) che si bat pal rispiet dai dirits umans. L’obietîf al è il principi etic e politic che al declare che dutis lis personis a àn dirits e dovês compagns e chê stesse dignitât. La organizazion e je stade impastanade ai 10 dicembar dal 1992 tant che associazion. ❚
Janez Erat

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +