Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Si dopre ancje il taramot par lâ cuintri i furlans

............


✽✽ O soi stât a viodi “Pordenonelegge”, pe presentazion dal lavôr di Pierluigi Cappello.
Une prime considerazion che mi somee impuartante par fâ capî il clime de manifestazion, tant preseade a un grum di inteletualots: che si ves viodût un libri, un alc de editorie par furlan in dute la citât, nancje pal boro. Al è clâr che chi i organizadôrs no pensin par nuie al furlan, ma nancje la Regjon – che e tire fûr i bêçs – si sumie di meti adun alc in cheste direzion.
✽✽ Nol è però di chest che o fevelìn cumò, ma di un toc de presentazion a Cappello, de bande dal “cjâf” de manifestazion stesse Gian Mario Villalta, un altri inteletuâl che al dopre Pasolini cuant che i va ben, cuintri i furlans. Ma ce aial dite di tant trist, Villalta, di fâlu deventâ il protagonist dal nestri editoriâl? Di sigûr, no une robe masse inteligjente – ma parimentri pericolose – parcè che al è un segnâl di un pinsîr che al pues jessi adotât dai nestri sorestants.
Ve chi lis sôs peraulis, che al à dit par talian: “La ricostruzion dopo dal taramot dal ’76 e je stade la disfade dal Friûl, dulà che a son vignudis fûr lis piês cualitâts dai furlans, subite pronts a butâsi in bocje al consumisim e ai valôr borghês. Tant che ducj, in sumis, altri che diviers…”
✽✽ Prime, e cuasi scontade, rispueste: cui sêstu tu par permetiti di spudâ su lis fadiis di un popul, sul cûr e l’ardiment di chei agns tal tornâ a fâ sù cjasis e fabrichis, par tornâ a vivi. E chest al sarès pardabon avonde, ma ognidun al pues pensâ ce che al vûl, cence par altri contâ sflocjis: i numars de ricostruzion, e soredut i timps, a son culì, tai paîs, no su la cjarte. La diference cun altris realtâts talianis ancje.
✽✽ Il pericul, invezit, al ven di une altre bande di chest pinsîr. Se si met in discussion la plui alte dimostrazion concrete, storiche dai valôrs di un popul, ven a stâi la sô coesion sociâl tai moments di stente, la sô identitât coletive tal sfuarç di riprese, dutis chês altris a puedin colâ daurman.
✽✽ In sumis: se no si ricognòs il valôr speciâl de ricostruzion, la sô muse di difese identitarie, si pues sierâ cualsisei discors su lis diferencis.
O sin ducj compagns. Ce sens aial alore fevelâ di Friûl e Italie, di Friûl e Vignesie Julie, di podê pensâ a storiis diviersis, di progjets alternatîfs a chei decidûts a Rome o a Triest?
✽✽ Villalta nol è altri che il spieli di ce che a pensin tancj dai nestris sorestants e politics cuant che a fevelin de internalizazion, de agregazion e unificazion regjonâl. Il troi de centralizazion al ven prontât di operazions di cheste propagande ideologjiche: se duncje i furlans no son stâts diviers di chei altris nancje tal taramot, parcè àno di jessi diviers cumò?
✽✽ Ultime considerazion, tant par parâsi des critichis. E je une veretât che la ricostruzion e à dât une sburtade a un procès di cambiament de societât furlane, e à scurtât i timps dal passaç dal mont contadin a chel industriâl e dai servizis. Ma cheste e je la realtât di vuê, che e va frontade cu la stesse fuarce di chei agns. Une fuarce di popul. ❚
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +