Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL EUROPE. Presidence UE a Lituanie, mobilitazion indipendentistis in Catalogne

............

Il prin di Lui la Lituanie e à cjapât sù la Presidence de Union Europeane. Nol è il prin dai Stâts jentrâts te UE tal 2004 a vê il compit di rezi par sîs mês il Consei de Union, stant che lu àn za fat la Slovenie (tal 2007), la Cechie (tal 2008), la Ongjarie e la Polonie (dutis dôs tal 2011). Però cheste e je la “prime volte” par une des trê republichis baltichis che mancul di vincjecinc agns indaûr a fasevin part ancjemò de Union Sovietiche. Par chest motîf il passaç di consegnis dopo de presidence de Irlande al à vût par dut il Paîs un significât particolâr in tiermins simbolics.
Fintremai ae fin dal an, la Lituanie e varà di inmaneâ lis riunions dal Consei de UE, di rapresentâ il Consei stes cun chei altris sogjets istituzionâi, dentri e fûr de Union, e di fâ indenant propuestis operativis e argoments di discussion. Une des primis azions fatis dal guvier di Vilnius in cheste vieste e je stade la partecipazion, cul so ministri pai afârs forescj Linas Antanas Linkevicius, ae gnove riunion de taule bilaterâl di stabilizazion e associazion tra la UE e la Ex Republiche yugoslave di Macedonie.
La jentrade de Cravuazie inte Union e à dât un gnûf sburt a diviers Stâts dai Balcans a movisi in chê direzion: no dome la Macedonie, ma ancje – e soredut – la Serbie, là che il Parlament al è daûr a prontâ e a votâ une gnove risoluzion in chest sens.
La prospetive di jentrâ te UE tant che stât indipendent e je chê fate indenant ancje de bande dai indipendentiscj catalans. L’argoment, in gjenerâl e in particolâr su chest aspiet, a Bruxelles par cumò al è tabù, cemût che si à viodût za tai mês passâts. Par intant la Assemblee Nazionâl Catalane si prepare par une gnove “Diada” – i 11 di Setembar, la fieste nazionâl – cun chê di palesâ la volontât di indipendence de maiorance dai catalans. La idee e je chê di fâ une cjadene umane lungje plui o mancul 400 chilometris cuntun numar stimât di personis che al podarès lâ di 250 a 280 mil. Dopo une setemane de viertidure des iscrizions a jerin za 80 mil di lôr i partecipants ae iniziative, che e varès di slargjâsi ancje ta chei altris Paîs Catalans.
✒ Marco Stolfo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +