Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Cuant che une robe e va… le robin

............

Tai agns 70 dal secul passât, tra lis tantis iniziativis di pre Checo Placerean, e jere ancje la fieste dal popul furlan strenfât pal mont, che e vignive fate in Svuizare a Einsiedeln. Sul puest al jere pre Arduino Codutti che al organizave e di culì a partivin pre Checo, pre Antoni e altris predis, un grop corâl… Dut fat regolarmentri par furlan: Messe, discors, cerimoniis, e ce. Al passe cualchi an. La iniziative e dimostre cualchi interès. La int e partecipe simpri plui numerose e si console a sintî pre Checo, pre Antoni. Ma “cuant che une idee e je biele – al diseve pre Checo – il podê a prin colp al cîr di copâte; se nol rive, al cîr di comprâte; se nol rive ancjemò no, le fâs sô e le smamìs”. E vere e je stade. Culì sot o presentìn, in doi bocons, i coments di pre Antoni a seguit de VI fieste celebrade venti vie, che ju à scrits di seguit in doi numars de nestre riviste. Pre Antoni nol à mai sopuartât i difensôrs de lenghe furlane par talian, considerantju espression di un sotanisim endemic dai nestris inteletuâi di cort.
pre Roman Michelotti
***
Einsiedeln
La sagre dai furlans strenfâts pal mont, tacade inmò di pre Checo e di altris za sîs agns, e lave masse ben par che il diaul nol metès la code. E chest an le à petade di mestri, doprant chel che al organizave la fieste. Burel al à volût dâ un intono gnûf a dute la cunvigne, plui a larc e plui «mondane». E saveve masse di furlan e e jere masse serie. E cussì al à talianât intune. Se par cunbinazion i sbrissave cualchi peraule par furlan, al voltave di buride, par contentâ i talians che a àn tant fat par che dut al les conforme. Parfìn la predicje le àn fate par talian, robe par Diu mai sucedude. Un emigrant nus à contât che chest an a vevin ancje lis «marionetis, e cun cuessis par ca!». Siguramentri lui al voleve intindi lis «Majorettes» di Madrîs; bielis puemis, nuie ce dî, e par passi il voli nuie di miei. Dome che salacor i furlans a vevin fat centenârs di chilometris par passi alc altri, che ur à mancjât. E di fat plui di un al à dit che la Madone e jere plui nere di simpri. Ma no dome jê.
Porcos di talians, che a àn il vizi di ruvinâ dut e simpri doprant la coiarìe nostrane!
La Patrie dal Friûl, Otubar-Novembar 1979 n. 10-11
***
Einsiedeln: la crisi di identitât
Chel che o vin scrit in merit de VI fieste dal popul furlan strenfât pal mont, deventade taliane par colpe dai furlans, e je par Diu sacrosante. (cf. il test parsore ndr.)
Nus à capitât di lei, sot fiestis, une letare di un siôr, tra l’altri ancje un galantom, che al à ditis cuatri peraulis ben metudis venti-là par Einsiedeln, atac di Zurich. Però, nancje dîlu, al à scugnût fevelâ par talian. E di fat, al à tacât cussì:
«Cari ospiti, Autorità ecclesiastiche e consolari, Delegati di associazioni. Fradis furlans! Perdonaitmi se, par jessi capît di ducju i benvignûts Amîs, no fevelarai, par cheste volte, ta la nestre biele Marilenghe ladine».
Tant bielonone che, dopo, al à fat il so proclame (ancje induvinât) dut par talian. Al à fevelât che «oggi, purtroppo, il Friuli è travagliato da una grave CRISI DI IDENTITÀ. Siamo sottoposti da un intenso, spietato, tentacolare LAVAGGIO DI CERVELLI. Si vuol cambiare i connotati…» E jù a tratâ dal «complesso di inferiorità e di paura». Ducj par un fîl tal doprâ ancje il diaul «per strangolare la nostra Etnia, spegnere la nostra lingua, cancellare la nostra cultura, ignorare o travisare la nostra plurimillenaria storia».
Grant Idiu! Se chel che al à un tic di sâl e che al capìs, al mole lui i bregons par prin, ce no saraial di chei altris che lu scoltin e che i van daûrji tal so spieli negatîf? Vonde cun cheste pantiane, cun chest sbassâ il cjâf e mostrâ il cûl. Se mai, «par jessi capît di ducju», si volte par talian. Cuant mai finissaraial chest flagjel di fâsi capî di ducj che o sin coions?
Tal ultin, l’oratôr al à intonât il solit «Fuarce furlans ! Coragjo, Fradis Furlans!»
Al vûl propit coragjo, ve, che cun int di cheste fate al è ce gjavâsi i cjavei. Finìnle, pal amôr di Diu, di dâ vie la femine par scrupul di cussience. Nol è scrit injò che, dongje de puaretât, e à di regnâ ancje la coiarìe.
La Patrie dal Friûl, Zenâr 1980 n.1 ❚
pre Antoni Beline

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +