Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MateâriuM, belanç de prime rassegne di autôrs di teatri

............

Nissun ancjemò al veve pensât di meti adun, intune rassegne di incuintris, i nestris autôrs di teatri come intun catalic. Lu à fat il MateâriuM, vâl a dî il laboratori di gnovis dramaturgjis e il cjistiel di Borc (ven a stâi, Sant Pieri di Ruvigne, ndr) si è jemplât par un mês e mieç di int interessade a capî cemût che e nas une dramaturgjie, ma soredut cemût che al nas un dramaturc (e se o vin di zontâ alc par complicâ lis robis: cemût che al nas un dramaturc furlan).
Une piçule parentesi: il 30 di lui ai Avostanis Angelo Floramo al à presentât cuatri esemplis di int che e à fat une sielte di vite lant daûr a la sô passion e sielzint voris non tant a scuare cu la tindince gjenerâl. Si fevele di int che si è metude a lavorâ la tiere a Drentus (in bande di Dordole) o che e fâs il boscadôr a Paulâr, o pûr di un che al fâs di mistîr l’esploradôr dal Artic o, in ultin – atenzion a la peraule magjiche -, a doi zovins che a àn viert une librarie (e cumò si butin intun cafè leterari)! Si disarà che la crisi e sburte il mont a inventâsi di dut: fintremai chê di vendi libris che, te societât in dì di vuê, e podarès someâ a une ativitât sul stamp di cui che al volès lâ a vendi cigars a Fidel Castro o sorbets ai pinguins.
Discuvierzi alore, tornìn al MateâriuM, che cetante int e rive a vivi di teatri nus somee un miracul. E cheste e sarès dome la impression che e i ven daûr al prin pinsîr: ma no podevino fâ alc altri? Alc di tirâ dongje cuatri palanchis par cambiâ la machine o vierzi un mutui pe cjase. Insumis, si varà di fâ lavorâ ancje i bancjaris, i muradôrs e chei che a vendin machinis? Ce fasial un furlan la domenie a buinore, stant che aromai nol va plui a messe? O che si met a regolâ il prât cu la sô machinute di seâ o che al lave la machine! Dute la nestre societât, cui siei valôrs, e riscjie di jessi savoltade se dute la int si bute in culture.
Baste dâi un cuc a lis classifichis dai bêçs metûts tal 2011 pe culture in Italie (32im puest, no ‘nd è nissun daûr) o pe istruzion (31im, o vin fat miôr de Grecie) par capî che culì si batin i dincj su la gratule (Font: Ansa-Centimetri pal mieç di Economia Etica).
E pûr si cjate int che e pense di meti sù famee lavorant cu la culture! Par dîle dute, pensait che ancje la rassegne di incuintris tal cjistiel di Borc – vâl a dî disesiet seradis cuntune medie di presincis di plui di vincj personis – e je costade vueli di comedon e tante passion. A dimostrazion che cuant che la idee e je buine no coventin tancj bêçs par impastanâle. Alore cumò si capìs parcè che par sapontâ acjadiments o iniziativis che no valin nuie si cjatin simpri i bêçs: parcè che chês di valôr a nassin di spontani, a cressin in graciis de passion di cualchidun, a vincin no pai bêçs ma parcè che une buine idee e à une sô fuarce intrinsiche.  Capît? Bisugne fâ il superflui par tirâ dongje un franc.
A mi mi somee che un paîs che nol capîs che meti bêçs intun semenzâl nus puartarà risorsis un doman, al à pôc ce insegnâ a chei altris. Si fevele simpri plui dispès che la zoventût in dì di vuê no je come chê di une volte, e pûr lis ideis plui inovativis jo lis ai cjatadis (come simpri, nol è gambiât nuie) tra i zovins. O chei dal Homepage sono carampans? O dute la compagnie di Reddarmy ise saltade fûr di un ricovar regjonâl? E ce si aial di pensâ di chel amì di gno fi che, laureât in psicologjie dal lavôr, al à pensât ben di butâsi te ristorazion e fâ deventâ il so ambient un centri di riferiment culturâl? Mats, dal sigûr. O forescj.
E un pôc forescj a son ancje i doi fondadôrs dal MateâriuM, vâl a dî Alessandro Di Pauli e Anna Gubiani. Sì, va ben, a son di Sant Denêl, plui furlans di cussì. Ma Alessandro al è stât a Barcelone no sai trops agns, dulà che al à scrit e fat esperience te Sala Beckett, obrador internacional de dramatúrgia, e Anna e lavore ancjemò in Gjermanie tant che dramaturg. Ma la passion, e il convinciment che si puedi fâ e lavorâ te culture ancje in Friûl, ju à sburtâts a imbastî il MateâriuM.
Bêçs pôcs, si diseve (malistent di cuvierzi lis spesis, forsit), fadie tante. E soredut maravee. Prime di dut di chei che a jerin stâts clamâts a contâ la lôr esperience (e a jerin tancj: Paolo Patui, Giuliana Musso, Paolo Sartori, Sarah Chiarcos, Carlo Tolazzi, Eva Geatti, Andrea Collavino Giorgio Monte, Manuel Buttus, Claudio Moretti, Fabiano Fantini, Elvio Scruzzi…) e dopo di chei che a jerin stâts clamâts a spiegâ il lavôr dai prins: cemût tante int che si interesse di noaltris? Nissune maravee invezit tra chei che a àn partecipât ai incuintris: zovins atôrs o che i plasarès fâ l’atôr, regjiscj o che i plasarès tentâ, scritôrs dispatussâts o in deventâ, curiôs, cetancj curiôs. Ma ducj cuntune fisse tal cjâf: cence la culture, cence il teatri, cence i libris, cence alc che nus dedi la misure de nature dal om, nol esistarà plui l’om.
Une robe si podeve intravignîle cjalantsi ator te sale dal cjistiel di San Pieri: di chês voltis il rapuart al jere paritari. Vâl a dî che dispès tra i partecipants si cjatave un contribût a lis discussions che al trasformave l’incuintri intun scambi di esperiencis e intun stimul che al sburtave viers di un aprofondiment. Nissun al è mai tornât a cjase cu lis sachetis vueidis. Nancje i autôrs clamâts a contâ la lôr esperience.
La rassegne dal MateâriuM e à mostrât un ambient culturâl vivarôs e in spiete di rispuestis dal nestri mont politic. Al è par chel che o soi tornât a scrivi dal laboratori di gnovis dramaturgjis di Ruvigne. ❚
Franco Marchetta

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +