Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Comprâ e vendi par furlan

............

In chescj timps di dificoltâts economichis, lis parts plui debulis de societât a son chês che a rissintin di plui la crisi e la mancjance di risorsis: di sigûr, fameis, piçulis ativitâts e ancje lis minorancis che pal fat di jessi minorancis e àn vût simpri dificoltâ e cumò plui ancjemò. Alore la domande che si fasisi: al dì di vuê lis minorancis culturâls sono un valôr che si zonte o un dam pe societât, la culture in sé ise une risorse, un investiment o une spese in plui? Il stât stracial o investissial bêçs, sostignint la culture che ancje i piçui a produsin? Cualchi ministri al veve ancje dit che cu la culture no si mangje! O riproponin fruçons di une des ultimis considerazions che pre Antoni al veve prime di murî su economie e identitât, economie e culture.
pre Roman Michelotti
Semplificant il pinsîr di Marx, “la economie e spieghe la storie”. Ancje se lis sôs teoriis no àn puartade cui sa ce furtune a di chei che lis àn metudis in vore o imponudis cu lis buinis o cu lis tristis e la storie e sta dimostrant ogni dì di plui lis tragjediis e i dams di une dutrine o teorie fate passâ par veretât assolude, no podìn no concuardâ che “cence economie no si spieghe la storie”. E  nancje no si le fâs. Parcè che l’om, fra lis sôs tantis cualitâts e potenzialitâts e catalogazions, al è ancje un animal oeconomicum. …
Chest mont furlan, sotan in politiche e in economie, al à tant fat di massàrie e di manoâl che al à la convinzion, o cualchidun al cîr di convincilu, che nol è fat par comandâ ma dome par ubidî, che nol à il don de managerialitât ma dome la cualifiche de pale e dal picon. Di li un sens di frustrazion, di suturnitât, di pocje sgrimie, di rassegnazion.
Però alc al è capitât ancje chi di nô. In ritart, jessint une regjon confinade, o in maniere parziâl e inadeguade, jessint une tiere bandonade dai politics e sfurnide di une classe dirigjent degne di chest non. Cence santui, tignint dûr, lavorant fieste e disdevore, doprant il  propi ingegn e chês cualitâts individuâls cussì marcadis ma che a stentin a deventâ un fat e un ben sociâl e coletîf, zontant ancje lis palanchis meretadis di une disgracie no meretade come il taramot, sta di fat che il Friûl al à savût riscatâsi, cjatâ une sô strade particolâr, une sô muse, un stîl di lavorâ e di produsi che al à cjatât udience, rispiet, atestazion positive no dome in Italie, ma in Europe e tal mont. In chel mont  che i nestris vons a levin disperâts, i lôr nevôts a van a cjâf alt, cun professionalitât e dignitât. No van dome a cirî, ma ancje e sore dut a puartâ, parcè che, pe prime volte inte storie, il furlan si è cjatât tal grant marcjât dal mont a puartâ e tratâ e no dome a puartâ atôr casselis o adiriture a jessi metût sul banc, in vendite. …
Un popul al pò vê un avignî dome se l’economie e la culture si dan une man une cun chê altre. Comprâ e vendi par furlan e po deventâ la grande ocasion di riscat e di promozion di un popul che, te storie, al à scugnût rassegnâsi a fâ une part ingloriose: lassâsi comprâ e vendisi al prin ch’al capitave. Al è rivât il moment di gambiâ solfe e o vin dutis lis brisculis par vinci la partide. Parcè che o sin cressûts, o vin cuistade stime di nô, o vin mostrât e o stin mostrant che o sin un popul valit, di int che no à pôre de modernitât e nancje de concorince, parcè che e à lis cualitâts inteletuâls e professionâls par imponisi. Fintore la lote autonomiste no à cjapât pît parcè che e vignive puartade indenant sore dut tal cjamp culturâl e di int inteletualmentri preparade ma che no veve nissune esperience e sensibilitât pal mont dal lavôr e de produzion. E tancj a àn confondude la culture furlane cu la poesie o la vilote par furlan. Nuie di plui sbalât e periculôs. La culture furlane, come ogni vere culture, e je omnicomprensive. E l’economie e je une des colonis puartantis di un Friûl riscatât e protagonist. Se un prodot al è fat chi, cul matereâl di chi e cu la int di chi e cul mistîr di chi, parcè no vino di vê la furbetât di clamâlu ancje cu la nestre lenghe? Jo no scomet mai, ma o sarès disponût a scometi che une promozion par furlan e je un bon investiment. Parcè che la peraule “Friûl” e val ancjemò.
Editorâl di La Patrie dal Friûl di avrîl dal 2007, n. 04. ❚
✒ pre Antoni Beline

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +