Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ART-Â. Art che e nas in rêt e e viaze par pueste

............

Un mût di sfogâsi, di criticâ, in pratiche une forme di impegn civîl. Cheste e je par Silvia Giusti, zovine artiste furlane leade ae sô tiere, la Mail art, ven a stâi la art postâl, un moviment artistic che e dopre la pueste par produsi e veicolâ la art e che si interface dispès cul web. Cheste esperience si è svilupade tai agns Sessante, ancje se e à lidrîs che a nassin plui indaûr tal timp. Dal grup Fluxus al rivave Ray Johnson, che tal 1962 al fasè il prin esperiment di Mail art, mandant par pueste i siei lavôrs in dut il mont. Po dopo, al fondà la «New York corrispondance school of art», dulà che no vignivin spedît dome i elaborâts, ma ancje bustis, boi e timbris.
La art par mieç de pueste e supere lis frontieris, e ridûs pacifichementri lis distancis ideologjichis e culturâls, inserintsi tant che element dinamic di recupar e promozion dal locâl. Un moviment «globâl», che un dai plui grancj esponents al fo il furlan Piermario Ciani, e conte Silvia, che e je jentrade in chest mont «di grande creativitât» pôcs agns indaûr, rispuindint a une «clamade».  Ven a stâi a un progjet di racuelte pal prin museu dai adesîfs, metût in rêt di Vittore Baroni. Tra un adesîf e un altri (mandâts vie pe pueste, ma za contâts sul web), a son rivadis lis cartulinis, tant che chê fate riciclant une plantute di Udin, dade fûr dilunc «Friuli doc», e piturantji parsore l’incident che i capità tal Mai dal an passât. Un mût par fevelâ de sigurece stradâl, e dîs la artiste, che e marche la finalitât critiche sociâl des sôs voris. Cussì, e je nassude ancje miss Precariglia, selezionade, tal 2006, tal concors inmaneât di Anmil e Inail.
Lavôrs difarents, ma caraterizâts di une grande capacitât di sintesi, che e salte fûr ad implen tai «toy child», i «fruts zugatui» che a contin i piçui protagoniscj di une contemporaneitât massificade, che e somee pierdi di voli la unicitât dal sogjet a pro di une identitât omologade. I «toy child» a son oparis plenis di colôr. Nissune ombrelûs, ni tridimensionalitât. Il lengaç visîf al favorìs colôrs smaltâts e contrastants in cjamps plats e sierâts. A son voris in aparence semplicis, ingjenuis, cence pinsîrs. Ma a nassin di un progjet che Silvia e puarte indevant di agns, cjapant dal mont de strade, e de rêt, par fâ une campionature di umanitât, che la artiste e torne in forme di piture intune culture popolâr globâl, dulà che il fumut al incuintre la imagjine publicitarie, il pinel al ibride il software, la ilustrazion e la computer grafiche. In sumis, une riflession su la vite di vuê, fate cuntun lengaç comerciâl, facil, svelt, consumistic. Ogni «toy child» – la imagjine no reâl di une persone reâl – al è un microcosmi che, daûr de aparence omologade e omologante, al ferme une esperience di vite intense, dificile di esprimi.
Erika Adami

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +