Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Triest al zuie sporc e nol fâs prisonîrs

............


O crôt che la prime pagjine di chest numar e sedi une vore clare. Se cualchidun al fasarà fente di no capîle, al è in malefede. Il dissen al è la riproduzion di une des fotos plui cognossudis des manifestazions pe Universitât dal Friûl. Daûr di chê zovine, di chei zovins a jerin lis sperancis, il sumiâsi no dome di chê gjenerazion, ma di chês prime di jê e di chês che a saressin vignudis daûr. E par chest il tradiment al è ancjemò piês, plui pesant. In tancj a vevin dit che e sarès lade cussì, fin des primis peraulis di colaborazion cu la Universitât di Triest, cuant che cu la scuse dai pôcs bêçs, si à scomeçât a meti dongie programs e dotorâts. Ancje jo o crodevi che in cualchi maniere si podeve tratâ su alc, ma tignî fer il timon de autonomie. Ce falope. Lis primis declarazions de gnove direzion di Udin, nus vierzin i voi: al comande Triest, dut il rest a son bufulis.
Il prosim obietîf al sarà Midisine, po dopo ur tocjarà a chês altris facoltâts che a somearan “doplons”. E vie indenant. Scometìno che si clamarà “Università regionale del FriuliVeneziaGiulia”? (par talian e guai a vê iniments tratuts… )
Triest le fâs di paron, sostignût de sô borghesie, che e à simpri viodût il Friul tant che la sô braide, un teritori di doprâ se al covente.
E a cui che al dîs che cheste e je une vision aretrade, di cjampanîl, de realtât e de storie, si à di scomençâ a vê il coragio di rispuindi: la veretat e je che noaltris furlans no vin voie di stâ sot di Triest. La cuistion e je di une semplicitât uniche: o sin diviers e o volìn vê une nestre pussibilitât di lâ indenant di bessôi.
La ultime mascare e je colade, il statût compromissori di cheste Regjon nol esist plui: a Triest, e a chei che a pensin di organizâ il teritori a so vantaç, cu la propueste di riorganizazion aministrative e il tai des provinciis furlanis, no ur interesse plui la mediazion. Triest al zuie sporc e cence presonîrs.
Al somee di doprâ une peraulone, ma chest si clame imperialisim dulà che si cîr di concentrâ il podê intun centri ugnul e ator dome struturis decentradis cence nissune pussibilitât di contâ alc.
Un procès democratic lu clamin, indulà che la democrazie e je chê di gjavâ il dirit al popul furlan, di Gurize a Udin, a Pordenon, di sielzi la sô strade ancje istituzionâl.
Cu la scuse de talianitât, dai confins, po dopo de vuere a àn dât a Triest la pussibilitât di jessi cjâflûc de Regjon, cuintri di ogni logjiche storiche e gjeografiche. Cumò no baste plui nancje chê.
A scuegnis vê ancje i uficis, i dipendents, la autoritât su ce che al jere vanzât al Friûl.
Al à di jessi dome Triest che al comande, cun chei cuatri sturnei di sindics furlans a sbassâ il cjâf di front dal siôr, te ilusion di podêsi sentâ in taule cul paron di cjase.
A spietin il vidiel, no varan nancje i vues pal cjan.
Ma chest al è il destin di ducj chei che a tradissin il Friûl. ❚
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +