Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Benvignûts ai amîs cravuats te Union Europeane, purtrop in chê de economie e no chê dai popui

............


O fevelìn de jentrade de Cravuazie in UE cun Paolo Petiziol, consul onorari de Republiche Ceche. Grant espert dai paîs de Europe di Soreli Jevât, al à ricevût di resint il premi “Jan Masaryk Gratias Agit”, destinât a chei che a àn puartât lustri al non de Republiche Ceche tal mont. Fra chei che lu àn ricevût, a son Madeleine Albright, l’industriâl Tomáš Baťa, il regjist Miloš Forman.
I fâs une domande sul premi che i àn dât di resint: ce emozion ise stade?
Cun dute la ativitât che o ai fat in chescj agns, dut câs no mi spietavi propit chest ricognossiment. Al à di pensâ che lis candidaturis a vegnin tiradis sù di dutis lis ambassadis dai Paîs dal mont, segnalant personis che si son distintis par promovi la imagjin de Republiche Ceche e par miorâ la amicizie dai popui, int che no à par fuarce di vê la citadinance ceche. Duncje si capìs trops profîi che la comission dal Ministeri dai Afârs Forescj e à di viodi. Il fat di jessi stât chest an fra i 13 che a àn ricevût il premi mi à jemplât di braùre.
Al di là dai fûcs di artifici a Zagabrie pe jentrade de Cravuazie te Union Europeane, tancj a àn fevelât di cheste adesion come “une fieste cence entusiasim”. Chest par vie dai problemis dal paîs: 20% di disocupazion (chê dai zovins 50%), un pil sot de medie UE di uns 39%, devant dome a Romanie e Bulgarie, deficit masse alt cun za in vuaite la UE pe procedure di infrazion… Ma ancje pai problemis de UE, in recession ancje jê e cun tensions internis penzis. Ce convenience ise duncje pe Cravuazie tal jentrâ in Europe, e pe UE tal fâle jentrâ?
A mi mi plâs fevelâ fûr dai dincj e i dîs subite che o jeri a Flum domenie: sì, a jerin bandieris picjadis pardut, de Europe, de Cravuazie, di Flum… Biel, ma te int no ai viodude nissune partecipazion.
Pe convenience. La rispueste no je bielone, ma e je dome une: no vin alternativis. Ancje parcè che la Gjermanie aromai e sta tornant a cjapâ il so rûl storic di vuide de Europe. Un rûl simpri vût: e à sbaliât a vê fat lis vueris e massime a pierdilis. Duncje, se no volìn un “Cuart Reich” direzût diretementri di Berlin, o vin di fâ la Europe dai popui e diluî la sô influence zontant gnûfs paîs. Ancje pe Cravuazie, nocate il scjars entusiasim e i sacrificis che e à scugnût fâ, la rispueste e je compagne: no jerin gruessis alternativis.
Il referendum cravuat pe jentrade al à vût il 66% di sì, ma al à votât dome il 44% di chei che a podevin fâlu. Cemût mai? Ise une fredece par chest vôt o ise la stesse fredece pal vôt che e je ator pe Europe, come se e fos une crisi dal sisteme democratic?
Purtrop jo le viôt propit tant che une crisi gjenerâl de democrazie. No si rive plui a fâ saltâ fûr lis ecelencis. La maiorance aromai e je la rapresentazion de mediocritât. Come intune curve di Gauss: il miôr e il piês – che a son la minorance – a son cjâf e code; tal mieç li che je la maiorance, al è il mezan, il grîs, il mediocri.
La Cravuazie no je ancjemò ni tal euro ni tal acuardi di Shengen pe libare circolazion des personis: cuant chescj passaçs?
Si fevele di doi agns par Schengen, duncje tal 2015. Pal euro, jo o pensi che cun chei clârs di lune che a son, il procès al sarà plui prudent.
Intant il stât talian si prepare ben al slargjament al Est: nuie bêçs pe A4, e invezit 90 milions di euros pal impuartant as internazionâl de A19 Agrigento-Caltanissetta… Pal rest, cemût si staial compuartant?
Il probleme dal stât talian al è che nol à plui bêçs e al tapone cualchi buse ca, cualchidune là, massime al Sud, li che la situazion de ocupazion e je plui grivie. Ma la A4 e je un problemon, e jo lu ai dit ae Serracchiani che mi somee che lu vedi ben presint, sperìn… La A4 e je un probleme de Europe! Savêso a Budapest, Viene, Praghe, in trops che mi disin che cumò par dute la Europe dal Est a son fatis lis autostradis, e dopo si rive ca e si cjatisi devant di un cuel di butilie. Aromai o ai pôre a lâ a ciertis cunvignis par vie di vê di rispuindi a domandis che al è miôr che o stedi cidin… Al covente risolvi il probleme, e nol è nancje pussibil che jo o vedi di paiâ un pedaç penç e injust par finanziâ une robe che e covente a dute la Europe.
Ce cjartis puedial zuiâsi il Friûl?
Jo o dîs simpri che il Friûl al è une des plateformis logjistichis naturâls de Europe, e che al bisugne dome colegâlu a chês altris par fâi vê chel rûl che i spiete par vocazion. Visìnsi che i periodis di plui bon stâ ju vin vûts cuant che no vin vût confins. Jo o soi preocupât di une robe: mi risulte che la Serracchiani e sedi lade a Zagabrie pes celebrazions, invidade di Napolitano, no dal guvier cravuat. Chest al è cetant grâf: purtrop il Friûl nol rive a vê credibilitât internazionâl parcè che no vin i oms par fâlu. Nissun i crôt o al à voie: la politiche dal forest no puarte vôts. Chest al è grâf parcè che il Friûl si podarès salvâ propit cun chê, invezit! O jeri cualchi dì fa a une cunvigne economiche li che si diseve che in Friûl a stan lant ben dome lis impresis che a espuartin: duncje viodial?
Paul Stubbs, dal Institute of Economics di Zagabrie al dîs che in Europe al è un nucli fuart e une perifarie une vore debile. Isal pardabon cussì? Cemût ise la salût de istituzion Unitât Europeane?
Eh, magari cussì no, al è ancje masse clâr che al è cussì… Il pont al è che o vin pierdût i ideâi di fonde de unitât, chei di Adenauer, tant par fâ un non di un dai grancj paris di cheste idee. Za tal 1919, al fevelave di unitât dai popui e no di nazions, di minorancis, di dirits de int. Il probleme al è che – unic câs te storie dal mont – prime si è fate la unitât de monede e o stin spietant ancjemò une plene unitât politiche. Duncje e comande la economie, che no à sintiments – e nancje risintiments, par dîle dute – e no pense ae coesion sociâl, ai dirits dai plui debii, parcè che no ju à tes sôs cuardis. A chestis robis i à di pensâi la politiche. Cui varessial dit, tal Març dal 1957, li che a jerin 33 stâts europeans (metude dentri ancje la Gjermanie Est), che 50 agns dopo a ‘nd saressin stâts 45 come cumò? Par me al è clâr, e o batarai simpri chest claut, che la strade e je chê de Europe dai popui, no de Europe de economie, de misure des bananis, de circonference dai ûfs, come che e je cumò. Si puartìn daûr chest probleme, che bisugnarà meti man.
La Cravuazie e à grues problemis di coruzion, metât dal guvier di prime al è indagât. Si dîs che al sedi un probleme comun tai paîs dal ex bloc sovietic: cemût mai, e ise une soluzion?
Nol è probleme di ex bloc, dut il mont al è paîs, baste viodi in cjase nestre. Anzit, o ai di dî che in gjenerâl tal Est, e ancje i amîs cravuats, a àn coraç di indagâ par coruzion un ex president cence tancj fastidis.
Si fevele di altris Paîs dal Est che a podaressin jentrâ te UE, tant che la Ucraine o altris de aree balcaniche. Isal il câs di lâ indevant cul procès o nol saressial miôr fermâ un moment par consolidâlu?
Come che si diseve prime, al è un procès inevitabil che al sarès plui biel inmò se al ves presint i vêrs valôrs de sô fonde. Al covente lâ indevant, cence acelerazions, ma ancje cence mai frenâ: al à di jessi un percors naturâl.
La Cechie, cemût? E ce pensino de Union Europeane cumò che son dentri di cuasi 10 agns (2004)?
Il popul cec al à la profonditât culturâl par capî, al di là de crisi, che la Europe e je une robe impuartante, ma te stesse maniere par vê ben presint che e à chei problemis che si diseve parsore. ❚
✒ Dree Venier

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +