Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – Divari digjitâl (digital divide) des monts di Pordenon

............

Daspò ducj i proclamis e lis buinis intenzions pandudis de passade zonte regjonâl par ridusi il «digital divide» (o ben, il divari digjitâl) e puartâ la bande largje e la television vie cabli ancje tes vals, i abitants de mont pordenonese si jerin cuasi iludûts di jessi mancul penalizâts. Ma passâts i proclamis e lis bielis promessis, i fats, cun buine pâs de int, a son lâts in maniere cetant difarente.
ANTENIS_ Intant, la regjon a à dade la pussibilitât di conetisi vie «wireless» (cence fîi), ma nancje cheste no samee la miôr des soluzions; prin, parcè che il segnâl al fâs fature a rivâ e e coventarès plui potence, e daspò parcè che intun invier come chel che o stin vivint (che al sarès dal dut normâl, ma che al è dal sigûr stramp se o cjalìn la ande dai ultins agns), cun tante nêf e tantis precipitazions, lis antenis a van distès sot la nêf e, di conseguence, si rive a un vêr e propri black out des comunicazions e a un isolament dal mont. Comuns tant che Claut, Cimolais, Nert e Cjas ma ancje Frisanc e altris, ancjemò vuê no àn la bande largje, e chei imprenditôrs che a àn sielt di no scjampâ vie des monts si cjatin a cjalâ viers il doman savint di jessi penalizâts tal disvilup e jessint costrets in cualchi câs a doprâ la classiche linie ISDN cun coscj alts e prestazions bassis. Cualchi imprenditôr te zone di Budoie, pûr di vê une mieze bande largje, al è obleât a cjapâ il segnâl wireless dal Venit, che – si ben che al passe parsore dal Plan dal Cjaval – al rive a jessi plui fuart e comut di chel furlan.
CUALCHI SOLUZION_ Ma alc si môf! Tal gnûf programe di intervents par puartâ la bande largje tes areis di mont, a son in moviment i lavôrs pe linie ADSL (rêt publiche e privade) di prime gjenerazion tai comuns di Montreâl, Vaiont, Fane, Cjavàs, Midun, Travês e Pinçan. In fase di finiment ancje i lavôrs tai comuns di Frisanc, Tramonç Disore e Disot, Vivâr, Darbe, Sequals, Cjistielgnûf, Clausêt e Vît.
In vie di progjetazion a son lis liniis di Andreis, Barcis, Claut, Cimolais, Nert e Cjas, li che ancje la linie telefoniche normâl no passe vie cabli ma vie aerie (cui problemis che si à vûts indiment parsore).
Miôr a vadin lis robis intal distret dal curtìs e te zone industriâl di Spilimberc, li che ancje in gracie de UE, jenfri il 2011 a varessin di jessi ativis lis liniis ADSL di tierce gjenerazion (plui di 50 Mb/s).
In chescj agns, tancj imprenditôrs e privâts citadins a àn scrit letaris e fat miârs di telefonadis par spesseâ a rivâ a une soluzion dai problemis, ricevint in cualchi câs rispuestis mortificants: «noaltris o sin une aziende come tantis e o vivìn di faturât; di conseguence o metìn implants li che al conven». …Ma alore, cui vevial dit che la ADSL e veve di rivâ prime intai paîs disasiâts?
Sandri Olivetto

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +