Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I OGM in Friûl: un mâl o un ben o une bufule? La opinion di un contadin “speciâl”

............

O lei sul gjornâl che al è un contadin che al va a fâ dispiets ator pai cjamps dal Friûl a semenâ la blave OGM. In chest câs – ma ancje tal câs, par esempli, de Cospalat – al è just domandâsi: isal delincuent, imbecîl o lu fasial pai bêçs?
La semine dai OGM e je legâl e praticade te metât dal mont. Te buine part de Europe ancje, ma no in Austrie e in Grecie. In Italie, e in altris paîs europeans, i OGM si puedin consumâ ma no produsi. Ergo, isal plui delincuent, imbecîl, o amant dai bêçs il contadin furlan o la normative pastrocjone dai Stâts? Se tal câs de Cospalat – cussì a fasin intindi i judiçs – o sin denant di delincuents, amants dai bêçs e imberdeâts cu la politiche (e duncje, almancul un pocut, imbecîi), tal câs dal contadin OGM mi pâr di podê escludi che al sedi un delincuent e un imbecîl: forsit al è un pôc di plui amant dai bêçs; forsit cualchi francut lu tirarà fûr di cheste storie, forsit cualchidun i tignarà il dêt tal cûl (par talian: “sponsorizzare”). Dut câs, jessi paiâts par lâ sul gjornâl no je robe di ducj.
Rivât ad ôr dai 50 agns, o soi deventât un om stufadiç (par talian: “tedioso”). E mi stufe sintî a dî che nol è plui nuie come une volte: e lu disin su twitter clicant sul smartphone di 800 euros. E a disin che la polente e va in slaniç, che lis freulis a san di aghe e che li anguriis a àn lis sepis e si scuen fâ la fature di spudâlis. E a zontin che al è dut cjâr, che lis vuaìnis a 4 euros no si puedin cjoli e a vain sul pomodoro a 1,50. Ma forsit no san che par cjapâ sù un chilo di vuaìnis jo contadin o stoi mieze ore, che ad in grues lis vent a 1,80 (se mi va ben) e che duncje o puarti cjase mancul di 5 euros la ore; e che une plante di pomodoro mi coste 3 oris di lavôr prime di tacâ a cjapâ sù, plui cualchi chilo di robe tra nitrât di calci, acits umics, ledan e aghe a manete. Par la cuâl, che se un mi conte che o pues produsi di plui cun mancul fature di cussì, jo par intant lu scolti. E dopo o sielç: sì, no.
Lu dîs clâr: a mi i OGM no mi plasin. Come che no mi plasin lis bledis cuetis, Antonio Conte e i puescj plens di int: par caratar gno, no parcè che a son il Mâl. No soi plui bon di resonâ cussì. Che il sfrutament dal planet al sedi devastant al è sot i voi di ducj. Che lis multinazionâls a no sedin oparis di caritât, ancje. Che si passi parsore de tutele de salût des personis par bêçs e podê, sigûr. Ma ancje che Vandana Shiva al sedi il Vanzeli, please. I difiets de nestre epoche a son la mancjance di  ecuilibri e une cierte rabie di fonde che nus fasin odeâ un pôc dut e ducj – ancje nô stes – e che nus puartin a desiderâ la muart dal nestri confinant di ort e a vaî disperâts pal dolfin dispierdût tal Cuar. Cui OGM al è istès: cui dîs che a son di copâju ducj (ma dìnsi une mote alore, parcè che a ‘nd è tancj e il timp nol è masse); cui dîs che e je la soluzion juste par tantis robis. Magari no je vere ni chê ni chê altre e magari no esist nancje une vie di mieç. E alore? E alore, tachìn a resonâ sul “cemût”, prin che sul “ce”. Cemût si frontial chest probleme? Che si partissi di culì: alc al è alc e nuie al è nuie.
Il suspiet che o ai, al è che cui OGM al finirà dut intune grande bufule, come la piore Dolly o come la aviarie, e si inacuarzarìn che nus an imbroiât e menâts pal cûl, e cussì o 1) o inventarìn l’antidoti o 2) o cambiarìn governant. Al va indenant cussì di simpri e simpri al larà, fin insom. Prest o tart che al sedi.
E alore, la uniche robe che o podìn fâ nô, che no vin nissun podê, e je chê di imparâ a ricognossi l’ordin naturâl (che al è, che al esist) e a rispietâlu. E se nus presentin une freule OGM il mês di Zenâr parcè che e je insedade cul gjen di un pinguin, no comprâle. E di pretindi che il “km zero” al vali pai prodots e no pal consumadôr: che se e vâl la pene di fâ 30 km (magari in biciclete) par comprâ fasûi bogns, si ju fâs.
E je vere, no vin nissun podê. Ma istès a ‘nt vin un grandonon: podê sielzi in plene cussience chel che o mangjìn.
Di bande mê, o lei i libris cemût che o lei i gjornâi: dome i titui e un pôc “a slas”. Par chest no mi visi ben se cheste detule e je dal Buddha o dal Che, ma e dîs plui o mancul: se tu vûs fâ la rivoluzion, tache di te.
✒ Stefano Montello*
*Stefano Montello al è musicist (tal grup FLK, e tant altri), scritôr e contadin. Intal 2008 al à publicât par Forum «Manuâl critic pal ort. L’art da la jeche». ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +