Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL. La strade de reson, ma e covente clarece

............


✽✽ I bascs a son dividûts di un confin statâl, e cussì ancje i catalans: di une bande sot de Spagne e di chê altre sot de France. No dome lôr: compagn pai irlandês, pai ocitans, e pes tantis minorancis nazionâls sparniçadis pal mont. Cheste situazion no gjave il fat che, di une bande o di chê altre, a son e si sintin bascs, catalans e vie indenant. Il paragon par fâ capî che a puedin ancje gjavâ vie lis provinciis, tirâ sù dal nuie gnovis formis juridichis e aministrativis di nivel plui bas di un confin statâl, ma cheste operazion no podarà, dut câs, scancelâ il nestri jessi furlans a Gurize, a Udin, in Cjargne, te Basse, a Pordenon, fintremai a Sapade e Gruâr.
✽✽ O sin furlans: nissune leç, nissune manovre politiche e podarà mai dineâ la realtât. A podaran cirî di tignîle scuindude, di fâle viodi tant che une ereditât cence sperance, di dâi cuintri cun bausiis e falsetâts, di sminuçâle e cjatâle retoriche e ridicule in dì di vuê.
✽✽ Di dut a podaran e a tentaran di fâ ma, almancul che no nus copin ducj, no rivaran insom. No si pues fermâ la aghe: tu puedis fâ une dighe, e alore tu fasis confins; un lât artificiâl, e alore tu creis une risierve indiane. Dut câs, a varan bisugne di controlôrs, di paiâ int vendude e traditore.
E cheste e sarès la democrazie?
Miôr par jê e par ducj cirî un altri troi, chel de reson.
✽✽ In Regjon a son rivâts la Serracchiani e il centriçampe. Di front si cjate une situazion grivie sedi pal lavôr sedi pal doman istituzionâl de regjon stesse. Ducj a fevelin di competitivitât, di sinergjiis, di sparagnâ. Peraulis che a son tal aiar tant che paveis. Daûr di lôr, par che a deventin realtât, a son feminis e oms, zovins e vecjos, cul lôr cjâf, cûr, afiets, storie personâl e di popul.
Cence messedâ dut, no si va di nissune bande.
✽✽ Ma par movisi, al covente il ricognossiment di cheste “esistence”: il gnûf scheme di organizazion aministrative de Serracchiani nol va in cheste direzion, l’acentrament dal podê regjonâl a Triest al è piês cun piês. Po dopo, disìnle dute: a varan ancje gjavât il tratut tra Friûl e Vignesie Julie, ma cui isal chel gnogno che nol sa che a son dôs robis diviersis? No dome par culture e storie di îr, ma par un svilup di vuê e di doman.
✽✽ Cirî di tignî dongje lis dôs cuistions, al fâs mal a di une e a di chê altre. Al stagne il progrès, al gjave flât aes ideis, ae voie di inventâsi alc di gnûf.
Si scuen liberâ energjiis, fuarcis, e no sierâlis dentri une compromission che no finìs plui.
✽✽ No fevelin plui di provinciis? Va ben. Ma cualchidun al à di rispuindi a cheste domande: cun ce fuarce istituzionâl si cjataraial il Friûl dut, chel rapresentât vuê des trê provinciis furlanis, di front a chê Vignesie Julie inventade dal nazionalisim talian par taponâ il non di Triest e dai siei interès?
Friûl – e discutìn in maniere serie e cun onestât in ce maniere struturât – di une bande, e Triest di chê altre. Cheste e je la strade de reson e de Regjon. ❚
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +