Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE VIVE. Liuterie Rossitti a Tumieç

............

“Cheste ativitât al à scomençade par scherç gno pari – al conte Gilberto Rossitti -. Al lave spes ator pai flums, pai boscs a cjoli sù lidrîs che, in laboratori, a cjapavin forme. Dopo il taramot, al à volût fâi cuintri a chel moment cun ligrie e musicalitât, e al à cjatât la calme naturâl e juste tra len e musiche tal violin. E cussì si è svicinât a di chest gnûf mont, e plan planin al è lât a “robâ” il mistîr. Al à cjatât tantis personis che lu àn compagnât in chest percors. Tra i tancj, al à cognossût ancje Morassi che, tal timp, al è diventât un dai liutârs plui impuartants a nivel mondiâl e che vuê al à une famose liutarie a Cremone. Gno pari al lave ancje a Udin a fâ cors, po dopo al à partecipât a tancj concors che i àn dât tantis sodisfazions.
Ma la passion pal len e nas inmò plui indaûr. La storie dai fradis Giuseppe, Elio e Giobatta Rossitti e scomence tal dopovuere. A Trave, intal lôr paîs di nassite, a àn metût in pîts un piçul laboratori indulà che sul imprin a restauravin mobii vecjos e po dopo a àn tacât ancje a fâju. La domande e je cressude, i spazis no bastavin plui e viers la fin dai agns ’60 a àn comprât un teren a Tumieç e a àn fat un gnûf laboratori. Gno pari, Giuseppe, dopo dal lavôr al coltivave cheste passion. Duncje sabidis, domeniis, vacancis al mâr a jerin dedicâts ae sô passion.
Vuê i fîs di Giobatta (Amerigo, Mauro e Bruno) a àn imparât il mistîr. Dopo o soi rivât jo. Za di piçul o jeri spes achì inte liutarie. Graciis a gno pari che al cognosseve il mestri Ottavio Scarseletti, o ai tacât a imparâ a sunâ il violin. Po dopo, o soi lât al conservatori. Intant che o studiavi, o frecuentavi l’ambient di Gurize e duncje o ai vût un stimul par continuâ cheste ativitât. Ancjemò vuê, o fasìn riparazions di violins servint cheste zone.
Par fâ un violin a coventin cetantis oris di lavôr, e dut a man. Par ce che al inten il len, gno pari al à fat une ricercje: achì in Cjargne il len di risonance si lu cjate sul Pura, a Dimpeç e tal Tarvisian. Ma il len miôr si lu cjate in val di Fiemme (Pradazzo) indulà che a contin che Stradivari al lave a polsâ e al sintive vignî jù lis taiis su pes lissis e lui, daûr dal sun, al valutave cuale che che e sarès stade la miôr par fâ i violins.
Violins dai nestris a son lâts in Americhe e in Gjapon; ciert al è che vuê chest lavôr tu lu fâs dome par une vocazion e di sigûr no par dî di vuadagnâ.
La fortune de nestre ativitât e je par vie che e je stade tramandade di gjenerazion in gjenerazion. Di pôc, o vin fat cualchi pas di invistiment tecnologjic però no vin disnaturade la nestre aziende: o vin une vore di machinaris di vecje concezion che ti permetin di vê un control su cierts gjenars di lavôrs e a son rispietôs dal len massiç (no son materiâi di cumò come il panel pressât). Alore achì, par ogni singul toc, al tocje ogni volte preparâ o modificâ la machine; il risultât finâl al è un prodot che al è unic, ben identificât.”
✒ Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +