Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJAMINANT TE STORIE. I cjistiei di Atimis

............

Chest an o vin volût vierzi une gnove rubriche par presentâ dutis chês realtâts archeologjichis dal Friûl che, magari cussì no, a son mancul cognossudis ma no par chest mancul impuartantis. Par fâ chest o vin domandât la colaborazion de Societât Furlane di Archeologjie che dal 1989 si impegne cetant su dut il teritori par valorizâ e promovi il nestri patrimoni culturâl.

I cjistiei di Atimis

Il teritori di Atimis al fâs part di chê zone de pedemontane clamade Tiere dai Nûf Cjistiei che e presente impuartantis evidencis storichis e archeologjichis de Ete di Mieç, ven a stâi diviers cjistiei che si puedin viodi inmò in dì di vuê ancje se mâl o pôc conservâts. Achì a son presints ben trê complès, scomençant cun chel di Partistagn in localitât Borc Faris, il plui grant e componût di plui parts fatis sù in periodis diferents. La part superiôr, dulà che al è presint il turion, la capele nobiliâr, la cisterne e la zone residenziâl e je databil tor il XII-XIII secul; la part inferiôr, dulà che si cjate il palatium disvilupât su trê plans, e je sucessive (XIV-XV secul). In gracie dai elements cjatâts in chest edifici, in part sgjavât de Universitât di Udin, si è podût capî la destinazion dai spazis: il magazen tal semisoterani, il plan de rapresentance, chel residenziâl e in fin chel di servizi tal cjast.
Po dopo o cjatìn i cjistiei di Atimis Superiôr e Inferiôr, visitabii a pît cjapant un troi cun percors segnalât e ducj i doi di proprietât de famee Attems. Il prin, il plui vieri tra i doi fuartins, al ven datât tor il XII secul cuant che il proprietari, Bertoldus Episcopus de famee bavarese dai Moosburg, lu regale ae gnece Matilde e al so om Corrado; po tal 1170 il lôr fì Voldaric, marchês de Toscane, lu done ae glesie di Aquilee insiemi cun altris bens. Cheste struture, sgjavade e tornade a fâ sù tai agns ’70, e presente un turion pentagonâl e altris evidencis fatis sù in periodis diviers de sô esistence; dilunc dai sgjâfs dai ultins cuindis agns, che cumò a son promovûts de Societât Furlane di Archeologjie, a son vignûts in lûs cetancj reperts: segns di fogolârs, paviments in malte batude, curizûi di farie a testemoneâ una vite cuotidiane une vore plene e varie tra il XI e il XIII secul. Reperts impuartants recuperâts a son i rescj di past (grande cuantitât di vues di animâi soredut ovins e suins), recipients di ceramiche par fâ di mangjâ e conservâ, monedis, pendacui di golainis, tocs di armaduris, pontis di frece, dâts di vues, a testemoneâ la presince di sioris, di soldâts e di artigjans. Cualchi element al è za stât studiât e publicât dai esperts de Societât Furlane di Archeologjie, invezit il rest dai materiâi al è inmò in cors di studi.
Il secont cjistiel, chel Inferiôr, al è plui resint (tor la seconde metât dal XIII secul) ma in condizions plui precariis dal prin; a restin visibii dome dai rudars che si puedin condusi a une tor alte contornade di une cente di mûrs. Une campagne di survey e à puartât in lûs cualchi materiâl come tocs di ceramiche grese cun motîfs decoratîfs bas medievâi.
Il Museu Archeologjic Medievâl di Atimis si lu cjate te sede de vecje latarie e al conserve une part dai reperts vignûts in lûs in chescj agns in gracie dai sgjâfs fats intai cjistiei de pedemontane (www.museoattimis.it).
***
La societât furlane di archeologjie
La SFA e je une associazion di volontariât nassude a Udin tal 1989. I fins de Societât a son la tutele, la valorizazion e il recupar dal patrimoni storic-archeologjic nazionâl e regjonâl, te convinzion che i Bens storics-archeologjics a sedin di ducj e che ducj a vebin il dovê di partecipâ ae lôr conservazion.
La Societât e crôt che il volontariât, ben vuidât e sostignût des autoritâts, e sedi une buine arme, soredut se formât di personis motivadis e tantis voltis ancje specializadis.
E à sede te tor dal Cuatricent di Puarte Vilalte dulà che a cjatin puest une biblioteche amplie e un laboratori di restaur pai reperts che a vegnin dai sgjâfs. La Societât e je titolâr di cetantis publicazions sientifichis come «Quaderni friulani di archeologia» ogjet di scambi cun museus, Universitât e associazions culturâls.
Pes tantis ativitâts davueltis in chescj agns e pal just mût di fâ la SFA si è vuadagnade la titolaritât direte di concessions ministeriâls di sgjâf.
✒ Venusia Dominici e Giovanni Filippo Rosset
In colaborazion cu la Societât Furlane di Archeologjie, Par informazions: Societât Furlane di Archeologjie, Puarte Vilalte, vie Micesio 2, Udin. Tel. 0432 26560. www.archeofriuli.it

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +