Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL

............

Vuê, cu la nomine dal gnûf Consei di Aministrazion e dal gnûf President, e cu la prossime rinovazion di chei altris orghins statutaris (Comitât Tecnic Sientific e Coleç dai Revisôrs dai Conts), la ARLeF si invie a inaugurâ un gnûf cicli che al previôt un impegn futûr di ben 5 agns.
Une prospetive impuartante che e compuartarà decisions programatichis fondamentâls, di lungje durade e di grande responsabilitât.
In linie cun ce che al è za stât realizât tai agns passâts, si varà duncje di continuâ a lavorâ sul corpus de lenghe, lant indenant cu la elaborazion e la metude in vore di une politiche linguistiche che e à di rivâ a une dotazion lessicâl normalizade in stât di rispuindi a ogni situazion comunicative.
Par ce che al rivuarde po il status de lenghe, l’impegn al varà di sei indreçât a fâle sintî tant che un valôr zontât, sei dentri che fûr de comunitât linguistiche, cuntune azion costante di promozion direte, cun siei progjets, ma ancje in sinergjie cui sogjets publics e privâts dal teritori di riferiment.
La Agjenzie e varà di impegnâsi a disvilupâ il confront cu lis molteplicis realtâts, publichis e privadis, che a lavorin a pro de lenghe furlane in maniere che la impostazion e sedi sodisfasint par ducj e e permeti la aplicazion de leç a un livel condividût.
Po dopo, in chest moment storic particolâr, o volarès marcâ la impuartance di une azion che e slargji il cjapâ cussience, di bande dai furlans, dal significât e dal valôr vêr de politiche linguistiche regjonâl tai confronts de lenghe furlane.
Cualchi dubi e ciertis perplessitâts che si sintin ator e che si lein su la stampe locâl a àn di sei distrigadis e superadis cuntune opare di persuasion culturâl convinte e professionalmentri serie.
Dal sigûr i problemis no mancjin.
Un plan seri di politiche linguistiche, dongje de individuazion dai obietîfs e des strategjiis, al à ancje bisugne de garanzie di podê contâ su di un budget di spese adeguât.
Chest aspiet ultin al risulte condizionant, propi tal merit des sieltis pussibilis rivuart ai obietîfs e aes azions individuadis.
Inmò e reste in pîts, tant che une spade di Damocle, la impugnazion dal Guvier centrâl de Leç Regjonâl n. 29, vicende che e condizione no pôc une buine e impuartante part dal lavôr.
Un compit une vore significatîf e strategjic, te suaze de politiche linguistiche dal furlan, di competence de ARLeF e ripuartât a clâr tal so statût, al è chel di «favorî la colaborazion plui largje jenfri i organisims publics e privâts che a lavorin pe cognossince, pe difusion e pal ûs de lenghe furlane tant che une sede permanente di coordenament gjenerâl e di verifiche des liniis di indreçament e des iniziativis realizadis di ents e istituzions».
Te sô ativitât e te sô programazion, la ARLeF e varà simpri di plui di rapuartâsi cu lis esperiencis produsudis di chês altris comunitâts europeanis dulà che si fevelin lenghis minoritariis e in chê direzion promovi colaborazions concretis cu lis istituzions e lis associazions che a lavorin in chest setôr.
Dut chest ancje cul fin di dâi ae opinion publiche regjonâl, e soredut ai zovins, une moderne e plui juste imagjin de cuestion furlane, cussì di risultâ stimolant e interessant no dome dal pont di viste esclusivementri linguistic e culturâl, ma ancje dal pont di viste socio-relazionâl e parfin economic-ocupazionâl.
Pai prossims agns, duncje, il compit de ARLeF al sarà chel di ponisi tant che principâl pont di riferiment istituzionâl par cui che, public o privât, al à chê di lavorâ cu la finalitât di dâi gnûf valôr e vigôr ae nestre lenghe furlane, acetant di bon grât lis sfidis dal doman.
Lorenzo Zanon
President de ARLeF

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +